Semester

بسم الله الرحمن الرحيم


Hampir sebulan menjejaki ke fakulti Pengurusan di bangunan T08. Dalam hati, masih berat lagi untuk belajar. Mungkin otak dah berkarat manakan tidak menghabiskan masa selama 3 bulan di rumah sahaja. Ada sahaja aktiviti-aktiviti merapu yang dibuat, bukannya nak usaha menajamkan minda. Herm, itu sangat mengecewakan.

Semester kali ini hanya mempunyai 14 kredit, 
"OK lah tu, takde lah berat mana pun. Kalau masih tak dapat skor tak tahu lah nak cakap apa lagi", bisik hati.

Kali ini semua subjek menyenangkan hati dan kurang membebankan. Ada pensyarah kegemaran mengajar pada semester kali ini. Walaupun subjek yang diajar so-so tapi, cukuplah mempunyai pensyarah yang selalu cuba menarik perhatian dengan telatahnya, cukup mencuit hati! 

Basically, semester sebelum ini banyak sangat cakap pasal theory sampai aku nak termuntah atas buku teks setiap subjek. Bukan apa, theory dalam kos management ni sampai bila-bila pun takkan pernah surut, ada sahaja theory sepanjang zaman. Perbezaan pendapat itu kan harmoni, bak kata orang.  

OK berbeza pula dengan sem ini, 3 subjek tiada cakap pasal theory tapi lebih kepada realiti dan fakta. OK, mungkin ini kot yang kena dengan jiwa aku. Subjek Sains, Teknologi dan Manusia adalah subjek umum yang bagi aku berkenaan hubungkait antara pembangunan manusia dengan sains&teknologi, jadi pensyarah ini banyak memberi pandangan berkenaan S&T dari pelbagai sudut. Dari mana datangnya S&T dan beliau pun menceritakan kewujudan S&T. Kelas ni aku memang minat sangat! Sebab pensyarah ni open-minded. Tak lokek berkongsi ilmu pengetahuan am, tentang agama sebelum kedatangan Islam dan macam-macam lagi. Mungkin ini disebabkan aku terlalu obses dengan karya Ustaz Hasrizal.

Next kelas tentang Commercial Law. Since aku pun dah ambil subjek ni masa diploma boleh ingat sikit-sikit sesetengah chapters. Uniknya subjek ni adalah kes yang dibicarakan. Aku suka mendengar defenden, plaintif serta appellant dan respondent. Dalam subjek ni, banyak memberi aku "a deep thought". OK, bukan mudah jadi seorang hakim. Membuat keputusan yang melulu boleh menyebabkan kehancuran orang ramai. Dan pensyarah tak habis-habis tekankan "rakyat hanya tahu menunding tapi yang menanggung keputusan hakim jua". Cumanya, aku banyak tertanya-tanya kenapa Malaysia masih terikat dengan undang-undang British walaupun hakikatnya undang-undang Islam itu sendiri sudah sempurna. Tengoklah nanti kelas terakhir aku akan tanya, lagipun pensyarah ni tegas. Beliau suka mengetap bibir, tu lagi menambah ketakutan.

Ketiga, kelas Finance & Investment decision. Well, aku cuak juga mulanya. Tertanya samada kelas ni banyak guna formula ke tak atau pakai calculation yang complicated macam budak engineering guna. Kalah Calculus lah kononnya. Rupanya banyak teori, siap lecturer ni mentioned lagi, "korang akan ada buat study case, hah hadam lah puas-puas. Usah risau kira-kira tu tak banyak pakai pun." So, aku senyum tanda suka. Dah lama tinggalkan matematik jadi, kiraan secara congak ni makin lemah dan lembap. Kelas ni banyak cerita pasal Malaysia, seperti perancangan kewangan yang dilakukan serta dasar polisi kerajaan. Walaupun lecturer aku ni pro-BN, beliau kritik juga cara kerajaan mentadbir Malaysia. OK, bagus lah pun tak berat sebelah. Kita orang profesional, kena pandai menilai menggunakan ilmu yang ada. Kelas ini pun aku enjoy juga sebab lecturer ni "lawaknya agak keterlaluyan". Memang tak kering gusi, keluar je kelas pun masih senyum lagi sampai terbawa-bawa ke kelas seterusnya.


Itu sahaja lah pasal semester ni. Well, aku sekarang cuba untuk kurang merungut dan beralasan tapi entah kadang-kadang tu memang penat sangat-sangat. Apakan daya, itu semua amanah. Semoga kita semua dipermudahkan urusan hendaknya.