UkhwahKauAku

Assalamualaikum w.b.t

بسم الله الرحمن الرحيم


Orang kata ukhuwah itu manis bak gula-gula kapas,
Tapi terkadang pahit jugak ibarat telan ubat selsema,
Hatiku sering ketawa, "yeke? boleh samakan macam gula-gula kapas dengan ubat selesema?"

Bila dah melalui proses ukhuwah ini,
Baru tahu dari mana datangnya ideologi gula-gula kapas dan ubat selsema itu.

Manis bila kita ketawa bersama,
Mengambil berat antara satu sama lain,
Bertanya khabar dan saling menasihati.

Pahit bila mananya,
Kita bersendirian,
Sahabat tak berapa perasan kehadiran kita dalam kesusahan,
Dan sakitnya jiwa.

Aku beruntung punyai sahabat amat baik sekali di sekeliling
Kadang-kala momen bersama-sama sampai terbawa ke mimpi,

Ada yang garang, budak tarbiyah lah katakan,
Ada yang bersifat "keibuan", alahai lemah gemalai jadinya,
Ada yang berjiwa rockers, almaklumlah kaki panjat gunung,
Ada yang menjadi pendengar setia, lebih suka terseyum daripada bercakap,
Ada yang jiwang dalam hati ada taman, penuh kata-kata yang berhikmah,
Ada juga pemotivasi, suka bagi kata-kata semangat untuk terus bangun,
Ada yang kaki gaduh, tak habis menjatuhkan sesama sendiri (maklumlah manja!)
Ada yang tinggi ilmunya, semua kata-kata bersandarkan nas dalil dan hadis
dan macam macam lagi.. susah nak ungkapkan.

Bukan mudah nak bina ukhuwah itu dalam sebulan dua,
Agak mengambil masa bertahun-tahun,
Sesudah dua tahun bersama,
Sumpah rindunyaa tak terkata!
Allah sahaja yang tahu.

Tapi, biasa lah depan mereka lidah ucap
aku watlek watpis je!
Dalam hati betapa sykurnya punyai kalian sebagai sahabat
yang mengingatkan aku kepada Allah

Sorry

Assalamualaikum w.b.t

بسم الله الرحمن الرحيم

Sometimes, eventually all time Mama knows best.
The moment when you think you making the right decision,
while actually it brings "disaster" result. I feel "forever-moron"

I have always thought on this for a long time ago. You know, I was rebellious. Yeah, a rebel-to-the-max (rebellicious, haha) teenager last time. I was doing lots of wrongs. The best thing when I have already committed the wrong, Mama will scolded with her loud voice add-up with mumbling and her last statement must included "I told ya, you wouldn't listen to me. Come on Nina, learn from mistake".

And, this keeps going until I entered my university life. Even worse, it really related to my savings. I almost lost all the money JUST BECAUSE I did not ask what I'm supposed to do when I was at the bank. I won't tell this story any longer (as I feel so sorry).

"I always making decision on my own, I owned the risk." This is not matured puteri, but egoist.

Ya, sometimes I am egoist. I think I was right without asking others' thoughts and opinions. You are living with people puteri, not ALONE! Somehow, I feel gratitude that Allah SWT grant me understandable, supportive, sporting and inspiring Mama. I don't even know how to reciprocate on what she had done for me.

Almost 22 years of living, I think she had spent millions of bills, emotions and energy just for me to keep surviving. I think I am her investment, which giving high return or not.

Photo credit: https://s.yimg.com/os/publish-images/finance/2013-03-08/b2654573-d28c-438b-a44f-dc01c9139bd1_mother_daughter_parent_family.jpg


Mama knows best, she knows what good or not for me,
Yet I believe that Allah is The Best Planner,
All things happened was under His control,
Who am I to deny that?

DEAR Future hubby,

Assalamualaikum w.b.t

بسم الله الرحمن الرحيم

1. Jodoh itu ketentuan Dia. Walau siapapun kau, insyAllah aku rela menjadi khadam-mu.

2. Rupa bukan menjadi pengukur kebahagiaan. Apatah lagi sebuah kekayaan. Bukan menolak kekayaan tapi andai itu memudaratkan kita. Adakah kita harus menerimanya?

3. Apa aku inginkan dari seorang lelaki? Lelaki yang mampu membimbing aku ke jalan Dia dan menerima baik buruk aku dan keluargaku.

4. Percayalah wahai lelaki, izinkan aku memberi "service" terbaik kepada-mu kelak sebab aku pun ingin membuka mana-mana pintu Sorga yang aku mahu. Bukankah itu janji Allah bahawa mereka yang menjaga solat, puasa, maruah diri dan suami boleh masuk mana-mana pintu Sorga?

5. Apa aku inginkan dari sebuah keluarga? Mahabbah (cinta), rahmah (kasih sayang) serta kefahaman antara kita. Sebarkan cinta dan kasih sayang sesama kita dan merebak kepada orang sekeliling. Untuk apa menonjolkan sifat benci dan iri hati jika itu yang dibenci Allah?

6. Aku perempuan lemah. Insan lemah yang penuh dosa. Aku pendosa setiap hari, hari-hari aku tak lekang berbuat dosa. SEBAB aku gagal dalam mujahadah. Astaghfirullah astaghfirullah astaghfirullah.

7. Cinta yang aku ingin adalah cinta kau keranaNya. Itu cinta yang hakiki, tiada penyesalan yang akan berlaku.

8. Aku bukan perempuan yang mampu untuk berkongsi kasih. Poligami itu bukan wajib hukumnya kan? Tapi, andai kau memilih orang yang lebih baik dari aku maka lepaskan aku. Aku tak akan halang kau untuk menambah "khadam" tapi, andai itu keputusanmu, aku terima.

9. Bantu aku dalam memperbaiki diri. Aku punya banyak kelemahan. Aku akan cuba merubah kebaikan sebaik mungkin sepertimana aku berusaha untuk menjadi hambaNya yang terbaik. Hari-hari mujahadah tapi, masih gagal. Astaghfirullah.

10. Andai aku salah, tegurlah aku. Aku mungkin sukar menerima teguran tapi, aku akan sentiasa berfikir supaya menerima teguran sang suami. Jatuhkan ego aku di saat kau melafazkan nikah.

Photo credit: http://2.bp.blogspot.com/-ngjC1Vt3RzM/ToRpvk1GXiI/AAAAAAAAD0M/3cN-cMmOQNs/s1600/Sara+Colket+Photography-Newborn+Parker-155.jpg

11. Aku sentiasa inginkan sebuah keluarga yang bahagia dengan rahmat Allah di dalamnya. Anak-anak yang sihat, bijak, cinta Allah dan Rasul dan soleh. Aku akan cuba menjadi ibu terbaik dalam mendidik mereka. Bukankah ibu yang hebat dapat mencipta anak dan suami yang hebat?

12. Izinkan aku untuk membantumu dalam apa jua perkara, izinkan aku untuk mencampuri urusanmu, izinkan aku untuk menenangimu di saat kesukaran, izinkan aku untuk mejadi sahabatmu, izinkan aku untuk menjadi penyejuk mata dan penawar hati.

13. Bersabarlah wahai lelaki dalam mendidik aku. Wanita ini ibarat tulang bengkok, jika kau cuba luruskan maka patahlah ia, jika kau biarkan maka makin menjadi-jadi bengkok dia. Bersabarlah dengan akhlak dan tutur kataku.

14. Walau siapapun kau di waktu lampau, itu bukan penunjuk siapa kau di masa hadapan. Selagi kau mahu menyayangi aku kerana Allah, aku percaya sayang ini tiada penghujungnya.

Photo credit: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSg8PKsmnVss_LscuMN0JzkwN8T0c9IHLktF6HaEj74S_Tfmnxk



Jodoh itu satu misteri, kematian juga satu misteri.
Jodoh memerlukan persediaan yang rapi,
Tetapi, kematian lebih lagi memerlukan persediaan yang rapi.

Aku cinta Nabi SAW?

Assalamualaikum w.b.t

بسم الله الرحمن الرحيم

Photo credit: http://www.desibucket.com/db/02/25158/25158.jpg


Kita cakap kita cinta Rasulullah,
Tapi kita masih lagi idolakan KPOPers.

Kita cakap kita cinta Rasulullah,
Tapi kita masih mulakan semua benda dengan
tangan kiri.

Kita cakap kita cinta Rasulullah,
Tapi berat mulut kita nak berselawat.

Kita cakap kita cinta Rasulullah,
Tapi kita tak pernah berusaha mencintai baginda.

Kita cakap kita cinta Rasulullah,
Tapi kita malas nak sebarkan sunnah baginda.

Kita cakap kita cinta Rasulullah,
Tapi lidah kita sentiasa mencarut tak tentu hala.

Kita cakap kita cinta Rasulullah,
Tapi hati kita diletakkan orang lain.

Kita cakap kita cinta Rasulullah,
Tapi kita diam membisu apabila baginda dicaci.

Kita cakap kita cinta Rasulullah,
Tapi kita sebenarnya gagal untuk bersama
baginda kelak.

Percayalah dan yakinlah duhai hati, 
Mencintai Rasulullah adalah jalan,
Mencintai Allah adalah tujuan.